MADEIRA

DAG 1 - Ponta de Sao Lourenco DAG 2 - Santana en Sao Vicente DAG 3 - Porto Moniz en Paul da Serra DAG 4 - Ribeira Brava DAG 5 - Funchal DAG 6 - Ribeiro Frio en Pico de Arieiro DAG 7 - Camacha en Santo da Serra MADEIRA-KAART

vlag_madeira

Hier start het reisverslag van onze vakantie in Madeira.

Door te klikken op bovenstaande kaart krijg je informatie over de dag dat wij die streek bezochten OF algemene informatie over het eiland.
Mocht dat niet helemaal werken dan staan hieronder ook nog gewone links naar de verschillende pagina's.

Van 29 april tot 6 mei 1996 hebben wij rondgetrokken op dit groene eiland in de Atlantische Oceaan, 800 km uit de Marokkaanse kust, op 4 uur vliegen vanaf Schiphol.
Voor meer algemene informatie zie de pagina [ALGEMEEN] Vond je het interessant of heb je vragen of opmerkingen dan kan je mij e-mailen .

MADEIRA: [ALGEMEEN] [DAG 1] [DAG 2] [DAG 3] [DAG 4] [DAG 5] [DAG 6] [DAG 7] [DAG 8]

vlag_madeira

Algemeen

Oppervlakte 741 vierkantekilometer (56km bij 19km), zo'n 280.000 inwoners welke voor een groot deel in de hoofdstad Funchal wonen (100.000).
Het eiland heeft een vulkanische oorsprong wat nog te herkennen is in het landschap. In het centrum staan de hoge bergtoppen (Pico Ruivo 1861 m) welke vrij steil aflopen naar de kust. De kust bestaat voornamelijk uit steile kliffen (Cabo Girao 589 m een van de hoogste van Europa) en zandstranden ontbreken. Het klimaat is erg mild. In Funchal varieert de gemiddelde temperatuur over het gehele jaar tussen de 16 en 24 graden. Regen valt er regelmatig, het is niet voor niets zo'n groen eiland(!). Op de hoogvlakte en in de bergen kan het ook koud en bijzonder mistig zijn.
Madeira is een eiland voor de natuurliefhebber die veel wandelmogelijkheden heeft langs de levada's (irrigatie kanalen welke de hoogte lijnen zo'n beetje volgen). Musea zijn er wel maar niet echt spannend, net zo min als mooie oude gebouwen en kastelen om te bezichti- gen.
Madeira is het grootste eiland van een archipel waar verder deel van uit maken de eilanden Porto Santo, Ilhas Desertas en Ilhas Selvagens. Het behoort bij Portugal.

Zoals gezegd hebben wij rondgetrokken over het eiland met de auto en steeds ergens anders in hotels overnacht. De akkomodatie was over het algemeen goed. Ook het eten was, zeker wanneer je van vis houdt, uitstekend. Espada (vis), espetada (rundvlees aan het spit) en een soort rissotto met 'zeevruchten' zijn echt lekkere Madeireense gerechten. Ook de Portugese wijnen smaken daar prima bij. De fameuse Madeira wijnen smaken ook goed, maar niet echt geschikt voor bij de maaltijd.

DAG 1 - Aankomst en Ponta de Sao Lourenco

De kust bij Ponta de Sao Lourenco (foto opvraagbaar).

De eerste dag van onze rondreis waren we al vroeg op Madeira (10.00 uur in de ochtend). Na het ophalen van de auto, geen nieuwe, maar de hele week geen problemen gehad, ging het op weg naar Machico. Hoewel er in dit plaatsje weinig te beleven was, hebben we er prima koffie gedronken. Wie van slappe koffie houdt moet niet naar Madeira.....
De middag brachten we door op Ponta de Sao Lourenco. Dit schiereiland in het oosten zou ons een kaal maanlandschap moeten tonen. Dat was er echter niet. Veel grassen en lage kruiden gaven de omgeving een vriendelijk uiterlijk met fraaie uitzichten over de zee. Het pad was wel met veel rotsen bezaaid, dus onze stevige wandelschoenen kwamen goed van pas.
Tot slot van dag 1 naar Santo da Serra voor onze eerste overnachting. Opnieuw een plaatsje van niets, maar een prima hotel. Wel was er een aardig park met wat dieren (herten, zilverfazanten ed.) waar we na de maaltijd even hebben rondgekeken.

DAG 2 - Santana en Sao Vicente

Huisje in Santana (foto opvraagbaar).

Na het ontbijt op weg, over kronkelige weggetjes met hier en daar wat gaten, naar Santana. Vandaag is het minder zonnig dan gisteren. Maar we houden het droog tot in de middag. In Santana stonden de typisch A vormige huisjes met hun rieten daken. Ook hier maar weer koffie. (inderdaad elke dag weer...) Vandaar verder naar onze eerste levada. Jammergenoeg begon het nu te regenen, maar we zijn toch op pad gegaan. De wandeling langs de Quiemadas naar Caldeirao Verde was, ondanks de regen, schitterend. Terwijl je zelf nauwelijks stijgt of daalt, de levada's volgen de hoogte lijnen, heb je prachtig uitzicht op de omgeving: begroeide bergtoppen en prachtig groene dalen met veel korstmossen op de bomen en een grote diversiteit aan blad- en levermossen langs de stroompjes.
De weg naar Sao Vicente is erg kronkelig en doet wat kleine plaatsen aan als Sao Jorge en Boaventura. De gehele weg zijn er steeds fraaie uitzichten op de zee en de groene bergdalen. Wij hadden een hotel in Sao Vicente die slechts door een weg van de Atlantische Oceaan gescheiden was. De hele dag het ruisen van de branding en verder rust.....

DAG 3 - Porto Moniz en Paul da Serra

Porto Moniz (foto opvraagbaar).

Het is nu 1 mei. Een feestdag in Madeira en iedereen trekt de bergen in om daar op een vuurtje de traditionele espetada te roosteren. Dit vuurtje wordt gewoon langs de weg gestookt, aangezien er niet overal barbeque plaatsen en/of bankjes zijn.
Wij gingen die dag een rondrit maken. Eerst langs de noordkust met zijn prachtige kliffen, tunneltjes en watervallen naar Porto Moniz. Hier zijn vele badgelegenheden en de nodige souvenierwinkeltjes. Vandaar verder omhoog naar de hoogvlakte Paul da Serra. Hier zijn we nog gaan wandelen naar de waterval van Rabacal. Bij het begin van het pad was het een ware verkeerschaos door vele geparkeerde auto's van Madeirenen die ook een dagje uit waren. Langs de levada op weg naar de waterval was het echter al snel weer rustig.
Via de nieuwe weg vanaf de hoogvlakte (1500m) via de pas Encumeada terug naar Sao Vicente. Het diner bestond vandaag uit de overheerlijke espada (zwaardvis) met banaan.

DAG 4 - Ribeira Brava en Funchal

Terrassen op Madeira (foto opvraagbaar).

Het reisdoel vandaag is Funchal. Het wordt spannend, want we hebben enkel het adres van ons hotel in de hoofdstad. Mbv de kaart moeten we er dus zien te komen. Voor het zover is rijden we eerst nog eens over de Encumeada pas en genieten daar, opnieuw, van schitterende uitzichten. De gehele weg naar Ribeira Brava zou op ANWB kaarten groen gekleurd zijn. De 'woeste rivier' is nu nog niet echt woest. Wel zitten er veel kikkers aan het gekwaak te horen. Het dorp heeft vele oude huizen en volop koffieshops. Ook de kerk is een bezoek waard.
De zuidelijke kustweg is eveneens een mooie slingerweg. Jammergenoeg kwam er een dikke mist opzetten, waardoor we het uitzicht vanaf de hoogste zeeklif (Cabo Girao) van Europa moesten missen. Bij Camara de Lobos raken we even de weg kwijt. In plaats van dit, volgens de boeken, leuke vissersplaatsje te bezoeken zitten we ineens op de autosnelweg naar Funchal. Tzt worden Ribeira Brava en Funchal via deze snelle en rechte weg met elkaar verbonden. In Funchal is het een drukte van belang. Veel auto's, stoplichten en wandelaars. Bovendien stinkt het er door al dat verkeer. Toch zijn er ook mooie lanen en winkelpromenade's. Door stug doorrijden en op het juiste moment afslaan staan we plotsklaps in de goede straat en vinden een goede parkeerplaats voor de deur van ons hotel.
Nu eerst de stad bekijken. We kunnen alles lopend bereiken, aangezien ons hotel niet in de hotelzone, maar slechts 5 minuten lopen van het centrum. Eerst verkennen we de wandelpromenades en de 'oude stad' Hier vinden we in Fort de Sao Tiago een museum voor moderne kunst. Een aardig rustpunt na al het gewandel. Voor we gaan eten nog even wijn proeven in het wijnproeflokaal. De glaasjes Madeira smaken prima. Het avondeten gebruiken we in een van de vele eetgelegenheden aan de boulevard.

DAG 5 - Funchal

Funchal_markt Fruitmarkt Funchal.

Vandaag Funchal bekijken. We hebben besloten alles te lopen of de bus te nemen aangezien auto rijden in deze drukke stad geen lolletje is. Boven- dien nu hebben we een parkeerplaats en hebben is hebben..... Vandaag eerst naar de fruit en vismarkt Vooral op vrijdag is er veel aanbod en dat geeft kleurige plaatjes. Vervolgens naar het busstation voor een kaartje naar de Jardim Botanico. Het is weer een warme dag. De tuin ziet er fraai uit en geeft ook een mooi uitzicht over de stad. We bezoeken ook nog de Orchidee- entuin, die niet te ver van de Botanische tuin afligt. We besluiten ons dagje Funchal met koffie op een terras en bekijken zo rustig al het Madeireense schoon.

DAG 6 - Ribeiro Frio en Pico de Arieiro

Ribeiro Frio (foto opvraagbaar).

Vandaag gaan we de bergen in. De reisfolder belooft schitterende uitzich- ten en een wandeling naar de hoogste top (Pico Ruivo 1861m). Bovendien zullen we overnachten in de Pousada Pico Arieiro op 1810m hoogte. Eerst gaan we echter met zwaar bewolkt weer en af-en-toe regen naar Monte. Hier kan je met een soort slede geduwd door mannen in klederdracht een ritje maken terug naar Funchal. Er is echter niemand die dat doet en zelf zien we dat niet zo zitten. Dus maar verder de bergen in naar Ribeiro Frio. In deze "koude rivier" is een forellen kwekerij en we gaan wandelen langs de levada richting Portela. Deze keer is het iets beter weer, maar de paraplu hebben we in het eerste deel van de wandeling wel nodig. Ook nu weer fraaie uitzichten en veel groen.
Op weg naar Pico Arieiro wordt het steeds mistiger. Het zicht is op de top slechts 20 meter, dus de beloofde fraaie uitzichten worden ons onthouden. Het hotel is prima en we hebben prima gegeten in het restaurant met uitzicht op ..... mist.

DAG 7 - Camacha en Santo da Serra

Een levada (foto opvraagbaar).

Ook de volgende dag nog steeds geen uitzicht en het ziet er niet naar uit dat dat verandert. Daarom maar weer op weg. Zodra we wat lager komen trekt de mist op (of zakken wij eruit?). We bezoeken Camacha dat bekend staat om zijn rietvlechtwerk en maken daar een korte wandeling.
Vervolgens nogmaals wandelen, nu langs de Levada da Serra do Faial. Hier lopen we onder de Eucalyptus bomen met heidestruiken als ondergroei. De levada is echter niet zo mooi onderhouden en valt een beetje tegen.
We besluiten deze dag in Santo Antonio da Serra in hetzelfde hotel als de eerste nacht. Op zondag is er heel wat aktiviteit in dit dorpje met een soort markt waar de mensen uit de buurt eigen gemaakte en gekweekte spullen verkopen.

DAG 8 - Vertrek

S.regina Steriliza regina

De laatste dag is het weer op tijd op en ontbijt om 8 uur. Even na negen uur leveren we de auto in op het vliegveld van Santa Cruz. Dan blijkt dat het vliegtuig vertraging heeft. Er moest ijs van de vleugels worden verwijderd in Nederland(!) Dat belooft wat en wij genieten nog maar even van de zon en een kop koffie. Uiteindelijk vertrekken we met een uur vertraging.